Tuesday, March 23, 2010

Hobuse laadimise reegleid



Võistlusreiside, müügihobuste transportimise ja oma hoolealuste transportimisega on ajapikku tekkinud hulk kogemusi. Olgu neist siis abi teistelegi. 
1. Hobusele tuleb teha une pealt selgeks, et survele kuklal tuleb selle tekkimise suunas järele anda. See on üks esimesi ja tähtsamaid oskusi, mida varsale õpetada ja üks selliseid, mida suur osa hobuseid ei valda. 
2. Võimalusel tuleb hobust alati rahulikus situatsioonis treileriga tutvustada. Suurepäraselt mõjub see kui hobune laetakse peale ja pannakse kinni treilerisse sööma. 
3. Laadimine peab olema nii rahulik kui ka kiire. Tuleb aru saada, et erutunud hobune ja pikalt kuluv aeg on märk sellest, et laadijad teevad midagi valesti. Üle poole tunni järjest kestev laadimine tuleb katkestada ja anda hobusele ajuvärskenduspaus või siis pigem laadijatele. 
4. Vilets on laadida hobuseid, kes ei austa inimest ega mõika tema käskudest suurt midagi. Ja need paraku moodustavad suure osa. 
5. 2 kordet peab olema alati olemas. Kordesid ei või kinnitada treileri külge karabinist, need lähevad katki. Ikka siduda! 
6. Kui on teada, et hobusel on komme tagasi tagurdada, siis tuleb talle korded taha tõmmata kohe, mitte jääda ootama kuni ta tagasi tuleb! Selliselt väldite talle üldse selle viletsa kombe õpetamist ning hobuse närvi ajamist. 
7. Kordede kasutamisel kehtivad mõned reeglid. Esiteks kaks on alati parem kui üks. TEiseks kordesurve peab alati vähenema kui hobune edasi astub, siis hobune õpib. Kui hobune tagasi rapsib võib küll vajadusel veidi järele anda kuid mitte täielikult, muidu õpib hobune vastupidist kui pidi. 
8. Kui hobune ei ole kuklasurvele järele tulema õppinud, siis väldi hobuse laadimist näoga tema poole. Sest selline hobune osakab järgneda vaid tema ees seljaga liikuvat inimest! Ära sikuta teda kõvasti päitsetest, see käivitab vaid automaatse tasakaalukompensatsiooni ja hobune tõmbab tagasi, ilma et ta selle peale mõtlekski! 
9. Sikutades hobust päitsetest tuleb samuti jälgida, et ei antakse järele hetkel mil hobune tagasi tmbab vaid ikka siis kui hbune kasvõi veidi järgi annab. Kõva sikutamist tasub vältida. 
10. Vahel aitab kui laadimisramp katta heintega, siis ei võõrista hobused seda nii väga. 
11. Kinnisest ruumist laadida on vahel lihtsam, sest treiler moodustab siis ruumiga nagu ühese osa. Samas on see ohtlikum. 
12. Hobusele tuleb õpetada selgeks ka taandamine. Eriti mõistlik on õpetada teda taandama ka sabast tõmbamise peale, sellisel juhul saab hobuse probleemita treilerist välja ka üksi. 
12. Võttes hobuseid maha tasub alati hoida hobused üksteisele nägemisulatuses, siis väheneb väljatormamise oht. Kontrolli alati enne rambi lahti tegemist kas tagumised puud on ikka hobustel tagant kinni, on olnud halbu õnnetusi luugi alla jäänud inimestega!!!
13. Väldi iga hinna eest hobuse hirmutamist ja valuga karistamist. Hirm jääb hobusele ajju ühest korrast ja ei kao sealt enam kuhugile. VÄldi ka hobuse pelgalt meelitamist, sest see ei õpeta talle midagi. Hobune peab inimese käskudest aru saama ja neid täitma. 
14. Kontrolli alati laadimise eel, kas hobune ikka saab aru talle antavatest käskudest ja täidab neid. TÕmba hobust edasi ja sunni teda tagasi minema. Hobust võib laadida alles hetkest, mil ta neid kahte käsklust momentaalselt täidab. Ole rahulik, range ja vankumatu. Tagasi võib hobust sundid ka juba rambilt, näidates talle, et igal pool kehtivad samad reeglid. Vajadusel kasuta nöörpäitseid või valjaid, aga äa kunagi seo hobust nendega kinni!!!

Head reisimist!

No comments:

Post a Comment