Monday, March 21, 2011

"India sadul"


Sadulatega tegeledes puutun tahestahtmata kokku ka "india sadulatega". Blogikande mõte on seejuures tõsine. Kuna neid sadulaid õnnetuseks liigub üsna palju ja neid ka endisel kaupluses müüakse, siis on hobuseomanikel hea teada, mida neid sadulaid ostes väga tähelepanelikult jälgida tuleks.
Üsna lühikese aja jooksul on mul tulnud välja prakeerida 4 katkise raamiga ning paar korvamatult kõveralt kokku pandud sadulat. Mõned eksemplarid on õnnestunud sirgeks ajada, paaril on vahetatud tope (töö, mida naha rabeduse tõttu tihti teha ei õnnestugi) või topet korrigeerida.

Nende sadulate kvaliteet on vilets, sest kui me maksame poes nende eest uuena 100 - 150€, siis mõistate isegi, mis raha nende valmistajad saavad ning mis materjal maksab. Põhimõtteliselt mitte midagi ja võib olla üsna kindel, et nende sadulate valmistajad hobust ja sadulat koos oma elus näinud ei ole. Aga tulles tagasi reaalsesse ellu, siis rahalistel kaalutlustel selliseid sadulaid siiski soetatakse. Ja kuna neid juba soetatakse, siis hobuste tervise säätmiseks ja enda ratsutamiselamuse mitte rikkumiseks tuleb mõnda asja osata vaadata.

Esiteks mitte ühtegi sadulat ei tohiks osta ilma seda konkreetsele hobusele proovimata. Ka mitte 100 € maksvat sadulat, sest olenemata hinnast on sobimatu sadula tehtav kahju väga suur.

Esmalt sadulat poes või kellegi käest ostes sellega tutvudes

1) Võta sadul tagakaart pidi vastu vöökohta ja püüa sadula hõlmasid väänata laiali ja kokku. Kuuldes raginat-naginat ja täheldades ebanormaalset liikuvust - tõsta see sadul kohe kõrvale. Uutel sadulatel vast katkiseid raame ei ole, kuid kasutatud india sadulatel on neid väga tihti.
2) Vaata sadulat eest ning kontrolli kas paneelid on ühe kõrgusel ning ühe paksud.
3) Keera sadula teist pidi ja vaata tagant, kas paneelid on ikka sadula keskkoha suhtes võrdses asendis ning ühesuurused.
4) Kontrolli jaluse konksud - need peavad olema kenasti kinni raami küljes ja päästelukud peavad toimima !
5) Kontrolli kas vöö kinnitused on mõlemal pool samas kohas ( eriti just koolisõidusadulatel võib esineda selles osas vigu). Ning ka seda, kas üldsadulal esimene tripp ikka asetseb vähemalt kohe raami otsa taga. (On nähtud eksemplare kus kinnitused on rännanud paneeli keskosast tahapoole, selline sadula ei saa mitte kuidagi normaalselt hobuse seljas püsida)
6) Keera sadul tagurpidi ja vaata ning katsu paneelide topet. See peab olema pehme, selles ei tohi olel kühme, muhke ega tugevaid lohke. PAneel peab olema ka sirge, et see saaks täies pikkuses ühtlaselt vastu hobust olla. Kasutatud sadulatel on tihti keskosa tühjaks sõidetud ja sadul istub paljalt raamiga hobuse seljas või on paneelide taguosad ületäidetud ja punnis. Selliseid asju peab oskama näha, et endale õnnetust mitte kaela osta!
6) Kontrolli õmblusi ja sadulavöö trippe. Need detailid on su enda turvalisuse huvides.

Ka kvaliteetsadulatel esineb defekte kuid "india sadulate" puhul on väga harva paneelid ühtlase toppega. Väga sagedased on ebasümmeetriad ja vahel näeb ka lausa karjuvalt viltuseid sadulaid. Veidi keerulisem on lugu sellega, et vahel on ka raamid kõverad kuid seda esmase vaatlusega tavaliselt tuvastada pole võimalik.
Kui sadul näib olevat muidu täitsa kobe ja hobusele sobib kuid tope ei ole korras, siis tasub pöörduda sadulsepa poole ja küsida, kas see on võimalik vahetada. PAljudel sadulatel on.
Üks asi on aga küll kindel - seni nähtud India päritolu latekspaneeliga sadulad ei kõlba kasutamiseks.

Sama kontrollnimekiri kehtib mistahes sadulat, eriti kasutatud sadulat ostes. Ei ole harvad juhud kus inimesed on ostnud katkise raamiga sadula või lootusetult erinevalt välja veninud paneelidega sadula või mõne muu parandamatu veaga sadula.

Kui kahtlete oma oskuses ostetavat sadulat hinnata, siis tasub küsida nõu sadulsepalt, sest kahju mida katkine, viltune või alt muhklik sadula tekitab on kordades kallim kui nõu küsimine.

Lõpetuseks veel veidi sellest, miks India sadulate raamid nii kergesti purunevad. Need sadulad on ehitatud täispuitraamidele, mis on erinevatest lauajupist voolitud osadest kokku pandud. Kaare tugevdamiseks on kasutatud plekki, mitte terast nagu korralikes sadulates.
Selline kooslus ei ole kuigi püsiv ja kui sadulaga vähegi midagi juhtub, on tagajärjeks raami purunemine. Väga tihti on põhjuseks ka see, et sadul on hobusele kitsas. Siis on jõud, mis kaarele langeb suurem, ning plekkkaar ei pea vastu. KEevitada seda mõistagi ei saa. Olen näinud,e t tehakse uus korralik metallist kaar. Seda põhimõtteliselt saab teha juhul kui puitraam selle all on jäänud terveks, mida ta enamasti ei ole, sest purunemist märgatakse liiga hilja. Parandamistööde hind ületab ka valdavalt sadula hinna kahjuks. KAtkine raam on aga väga ohtik. Kujutage ette olukorda, kus purunenud pleki servad hobusele turja vajuvad !

No comments:

Post a Comment